Saturday, April 10, 2010

Sape yang jadi pengadil


Baru habis menonton perlawanan bolasepak diantara Real Madrid dan Barcalona. Walau game agak tegang namun pengadil masih dapat mengawal keadaan. Apabila berlaku ketegangan antara pemain kedua-dua kelab maka pegadil akan mengadili dengan baik. Mana-mana pemain yang melakukan sebarang kesalahan maka pemain tersebut akan diberikan kad atau amaran tanpa ada sebarang pilih kasih atau bias diantara kedua-dua kelab. Pegadil simpanan berada diluar padang utk menjalankan tugas sambil dibantu oleh Pegawai keselamatan menjaga keadaan pegawai kelab terbabit dan penonton.
Pengadil yg bertugas akan memantau para pemain dan bertindak mengeluarkan kad atau amaran kepada pemain-pemain.

Senario atau keadaan didalam permainan bola dan pilihnaraya adalah mempunyai keadaan/senario atau peranan yg sama. Perbandingan boleh dibuat secara terus (literal) untuk membandingkan peranan pihak-pihak yg terlibat.Pemain-pemimpin politik, pengadil-SPR, pegawai keselamatan-Polis, adalah merupakan perbandingan yang mudah akan kesamaan dari segi peranan dan matlamat pihak-pihak yang dibandingkan itu.

Permainan bola dan pilihanraya mungkin boleh dibandingkan dan mempunyai kesamaan di Amerika Syarikat, Britain hatta Indonesia. Namun, untuk negara kita perbandingan tidak boleh dibuat kerana persamaan peranan dan matlamat hanya diatas kertas sahaja dan bukan amalanya. Di atas kertas, pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) akan bertindak sebagai pengadil atau pengendali keadaan tersebut. Polis pula bertindak sebagai penjaga keselamatan pihak-pihak iaitu pengundi, ahli politik dan pegawai yg menjalankan tugas didalam pilihanraya tersebut.


Namun hakikatnya, "pengadil dan pegawai keselamatan itu sama-sama bermain melawan pihak PAS, PKR atau DAP (Pakatan Rakyat (PR). SPR yg bertindak sebagai pengadil, hanya akan memberi amaran kepada pihak dari PR tidak kepada umno/BN. Polis pula akan "menahan atau mengikat kaki" PR bagi membolehkan umno/BN "memasukkan gol". Pengundi pula hanya dibenar "menonton dan mendengar" berita dari TV1, TV2, TV3 dan media perdana utama, Utusan Malaysia, the Star dan lain-lain lagi. Setelah itu, pemimpin umno/BN dengan dibantu Polis dan segala macam "hakmilik negara akan digunakan" untuk "memujuk dan mengugut" pengundi-pengundi supaya mengundi umno/BN sahaja.

Seandainya perkara tersebut berlaku di dalam padang bola sudah tentu akan menimbulkan ketidakpuasan hati dan mungkin akan berlaku pergaduhan. Cuba bayangkan, kalau berlaku kesalahan oleh pemain, maka pengadil, pengadil simpanan beserta pegawai keselamatan diluar masuk ke padang dan ambil tindakan terhadap pemain yang melakukan kesalahan tersebut. Sudah tentu keadaan jadi kelam kabut dan "kelakar pun ada".

Itulah perbandingan diantara bola dan pilihanraya di tanahair ku, PR bukan hanya perlu masuk bertanding dan berkempen dengan kengkangan yang terlalu teruk malahan terpaksa juga "berlawan" dengan "pengadil dan pegawai keselamatan". Makanya, timbul keadaan "kelam kabut dan huru hara" apabila berlaku sesuatu pilihanraya itu.Di PRK Hulu Selangor yg akan berlangsung pada 25-4-2010 akan mencatat sejarah baru dalam tanahair kita. Ini kerana, jentera umno/BN bukan hanya disertai oleh Polis, kakitangan kerjaan, SPR, FRU, Tentera malahan akan dibantu pula oleh ahli parlimen "katak" dan "jentera baru" iaitu APCO, Asiasoft, perisik Israel serta Amerika.

Inilah permainan "pilihanraya" di Malaysia yang bertaraf "galaksi" hebatnya.

No comments:

Post a Comment