Friday, April 2, 2010

Hidup sebagai orang PAS

Kehidupan selalunya dirasakan sebagai hak seseorang tetapi ianya adalah merangkumi semua hak yang berkaitan. Hak hidup sebagai orang PAS sebagai contoh adalah pilihan seseorang dan ianya harus dihormati oleh kerajaan terutamanya di Malaysia yg mengamalkan sistem domekrasi. Tetapi jarang hak ini diakui terutamanya oleh umno.

Kita di Malaysia ini terdapat undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan yg digunapakai namun tidak diamalkan. Sebagai contoh, soal berhimpun atau demonstrasi. Ianya adalah suatu hak yg di jamin dibawah Perlembagaan Persekutuan namun pihak berkuasa lebih mengutamakan Akta Polis bagi menghalang hak berhimpun atau demonstrasi itu dengan menguatkuasakan soal permit. Persoalannya, yang mana lebih tinggi untuk digunapakai (dalam soal berhimpun/demontrasi) adakah Perlembagaan Persekutuan atau Akta Polis.

Itulah antara contoh perlanggaran undang-undang yg nyata di Malaysia. Namun ianya direstui dan diamalkan secara berleluasa dan berterusan sejak dulu hingga kini. Harapan diletak kepada Pakatan Rakyat untuk mengubah fenomena tersebut. Moga-moga dengan izin Allah, ianya akan dapat dicapai walau memerlukan pengorbanan yg perlu dibayar demi mencapainya.

No comments:

Post a Comment