Wednesday, April 7, 2010

APCO/Najib- Tiada Beban Batu digalas


Isu APCO-UMNO ini adalah merupakan suatu perkara yg perlu difikirkan oleh semua berhubung kesan dan natijahnya kepada negara dan rakyat malaysia semuanya.

Isu utamanya/pokok ialah kenapa Najib/umno melantik sebuah syarikat perunding yg ada hubungan dgn Israel dan diktator dunia secara langsung atau terlalu "dekat hubungan pihak-pihak tersebut". Perkaitan atau hubungan yg jelas ini boleh merobohkan kredibiliti negara sebagai sebuah negara dalam kelompok negara-negara islam. Juga dalam keadaan Malaysia tiada hubungan diplomatik dengan Israel. Hubungan ini boleh membawa kepada berbagai implikasi dan kesan kepada negara. Sebagai contoh, jika ada golongan ekstrem yg akan menjadikan negara kita sebagai sasaran mereka disebabkan hubungan dengan APCO/Israel adalah salah satu yg perlu diambilkira.

Teringat kata-kata seorang anakguam saya yg mengatakan bahawa hubungan baik antara Malaysia dengan APCO ini sebenarnya didalangi oleh Singapura yang berniat atau bercita-cita menjadikan seluruh kelompok ini menjadi "Negara sekutu Cina/Israel". Hujah beliau disokong dengan cadangan pembinaan landasan keretapi dari singapura hingga ke negeri Cina, keadaan politik yg tidak tenteram di Thailand. Wallahuallam kebenaran tersebut.

Seterusnya, perlantikan APCO oleh umno ini juga boleh membawa kepada isu keselamatan yg lebih besar kerana maklumat2 rahsia negara boleh di manipulasi atau digunakan oleh pihak yg tidak berkenaan. Di zaman ini sesuatu maklumat boleh dipindahkan hanya melalui internet, "thumbdrive" dan lain2 cara yg tersedia di alam siber. Apa akan jadi kepada negara kita jika maklumat tersebut dimanipulasi/guna oleh pihak berkenaan utk mencipta fitnah di dalam atau luar negara dan sekaligus boleh membawa kepada berbagai masalah, seperti pergaduhan kaum, agama dan peperangan dengan negara lain. Ini adalah antara risiko yg perlu difikirkan dan ianya bukan suatu yg mustahil jika dilihat "peranan dan tingkahlaku" pengemudi APCO tersebut.

Kesimpulannya, isu APCO/UMNO ini bukanlah suatu soal yg remeh atau soal Pakatan Rakyat mencari kesalahan umno/BN tetapi ianya adalah soal maruah, keselamatan dan kelangsungan negara kita sebagai sebuah negara yg berdaulat dan merdeka. Sehingga waktu tulisan ini dibuat, masih belum kedengaran sebarang tindakan berhubung isu APCO/UMNO ini akan ditangani oleh Najib dan sekutu2nya.

Kepada semua, ayuh kita fikirkan langkah yang sesuai yg boleh diambil sebagai rakyat disebuah negara demokrasi ini. Sekurang2nya kita boleh melakukan sembahyang hajat semoga kita dijauhi dari segala bala' dari Allah atas kecuaian najib/umno ini.

No comments:

Post a Comment